Sunday, September 13, 2009

wahabi vs intelektual..??

sebelum aku memulakan penulisan, kat sini aku nak citer sikit la naper aku pilih tajuk ni..sebenarnya sekarang ni dikalangan sahabat2 aku tgh hangat membincangkan tentang wahabi..sejujurnya aku memang x tau langsung pe die wahabi tu..so cam besa la aku pon tanya la kawan2 kan...diorang memberi definisi yang ringkas tapi mudah utk difahami..wahabi adalah satu golongan yang menolak pemodenan terutama sekali di dalam urusan agama..seperti contoh mereka tidak berdoa selepas solat.mereka hanya mengambil perkara2 yang wajib sahaja da dalam urusan agama..so kat sini berdasarkan pemahaman aku pasal wahabi ni..dah sah2 diorang tolak falsafah(apa y aku blaja skang ni) dan diorang ni sebenarnya terdiri daripada golongan intelektual seperti pensyarah dan pelajar2 universiti. sebenarnya kat sini aku just nak cari tahap relevan WAHABI ni terhadap arus pemodenan sekarang ni..apa yang mendorong mereka menolak pemodenan atau perkara yang mereka anggap bida'ah..jika berbincangkan isu bida'ah..segala perkara yang kita lakukan bagi survive kita adalah bida'ah..ini kerana zaman rasul hanya ader aktiviti perniagaan dan zaman kini ader bermacam2 keje yang kita sendri x terkira x mmg x wujud zaman nabi dulu..lagi satu yang kita belajar kat sek atau universiti ni pon bley dianggap bida'ah..memang susah untuk melakukan segala perkara tanpa bida'ah..huhuhu

napa aku letak tajuk ni wahabi vs intelektual??? erm sebab aku terpikir gak yang mempelopori wahabi ni sebenarnya terdiri dari golongan intelektual dan golongan yang menolak wahabi ni pon golongan intelektual gak..(pulak) sedangkan sukatan pelajaran di Malaysia ni sama jer n klu diorang belajar agama walaupun di negara mana pon, bukan sukatan pengajian islan adalah seragam dan al-quran sendri tidak menghalang umat manusia dari terlibat dalam pemodenan..huhuhu(betulkan klu aku salah)..tu la ayah aku selalu pesan yang perkara yang nak dilakukan atau perkara yang diterima dalam hidup aku ni mesti sesuatu yang x menyalahi agama dan perkara tu ader state dalam quran..klu x sesat la aku (dah la ilmu kurang klu degil gak..entah la)

*entah la..aku ni pon x brani nak citer lebih takut salah fakta..so sahabat yang lebih arif pasal ni sila2 la tinggalkan komen sebagai ilmu tambahan kat aku yang ketandusan ilmu....salam

No comments: