Wednesday, August 26, 2009

POLIGAMI....

Berapa ramai yang menerima poligami?? tu persoalan yang sukar nak dijawab..nak ditolak maknanyer tolak agama tapi klu terima sakitkan??
ok!! skang ni bukan nak bincang pasal perasaan tapi sesuatu yang lebih penting.......
nak dijadikan cerita semalam aku ader la program public speaking kat kolej n antara tajuk yang sangat hangat adalah poligami..melalui pemerhatian aku la ader yang menerima tetapi hampir 90% dr kaum cina menolak..nak tahu kenapa?? diorang kata "love cannot be divide" ditambah lagi "so how can man married more than one woman and say i can love all of u"...then ada la yang jawab poligami adalah salah satu cara kita melindungi kaum wanita dan mereka yang teranaiya...ader plak yang ajukan soalan "are u married because love or sympathy?" ha!! nak jawab pe plak...
mungkin kita akan kata plak bahawa poligami ni adalah sunnah nabi n jika kita nak berpoligami ada syarat2 yang tertentu..then muncullah satu killer questions "who are u and who nabi muhammad..both u are not same.." perghh..dengan ilmu aku yang sesangat lah kurang ni hanya mampu melihat dan terdiam sambil memikir cara untuk memahamkan mereka2 ni tentang kerelevanan poligami terhadap masa kini....masa tu aku hanya ingat surah an-nisa' ayat 3 yang menyatakan tentang poligami tapi aku x mampu nak luahkan coz memang x tahu nak cakap per?? sdey n sampai skang aku tetap nak cr nak pahamkan diorang tentang poligami tapi nak guna cara termudah bagi diorang paham..maybe guna logik disamping guna jalan agama....sapa nak bantu aku!!!!!!!

No comments: